Syyskuussa Merja Niekan Mun apinat -näyttely. Avajaiset la 2.9 klo 12-15.

Syyskuussa Sofiassa on esillä Merja Niekan Mun apinat -näyttely. Tervetuloa avajaisiin la 2.9 klo 12-15. Näyttely on esillä koko syyskuun.

”Miksi apinat minua kiehtovat?

Olin vajaan vuoden, kun palovamman vuoksi jouduin sairaalaan. Palovamma oli pieni, mutta sairaalabakteeri suuri. Jouduin olemaan viikon eristyshoidossa sairaalabakteerin vuoksi. Vanhempani saivat katsoa minua vain lasin takaa.

Samana päivänä äiti meni Stockmannille, leikkikaluosastolle ja osti sieltä kaikkein suloisimman pehmolelun. Se oli pieni, musta apina. Sain sen, kun pääsin kotiin. Ihastuin siihen heti. Se oli minulla mukana matkoilla, kotona ja unileluna. Se oli minulla tarhassa ja istui sylissäni yhteiskuvassa.

Minua kiehtoo ihmisen ja apinan samankaltaisuus, kun seurailen omaa käytöstäni ja yleensä ihmisten käyttäytymistä, huomaan monia yhtäläisyyksiä taiteilijan silmin. Koomiset yhtäläisyydet ovat parhaita. Ne tarjoavat mehevimmät aiheet.

Sisarentyttärelläni, Emmalla 6 v, on tuo minun apinani ollut jo ainakin kolme vuotta. Se on hänenkin paras kaverinsa, unilelunsa ja matkoilla mukana. Hän ihailee töitäni, maalaa ja piirtää. Mun apinoillani on jatkaja.”

Merja Niekka

Apina lukee lehteä

Kommentointi on suljettu.

